Arkusze Google / Excel

Od czego zacząć naukę w Google Sheets?

Serdecznie witam Cię na moim kanale! Dzisiejszy filmik podpowie Ci od czego zacząć naukę w Google Sheets. Myślisz, że arkusze to coś tylko dla księgowych i analityków? Nic bardziej mylnego! Wystarczy poznać kilka podstaw, trików, a Twoja praca w arkuszach będzie łatwiejsza. Gotowy na swoją pierwszą lekcję? To do dzieła! 😀

Wprowadzenie do nauki w Google Sheets?

Krok 1

Zaloguj się na konto Google. W aplikacjach Google znajdź arkusze. Nie ma konieczności instalowania żadnej aplikacji, wszystkie arkusze dostępne są online.

Krok 2

Zapoznaj się z wyglądem arkusza, zaczynając od podstawowych jego części:

  • tytuł

  • menu arkusza

  • pasek narzędzi

  • pasek formuły

  • komórki, wiersze i kolumny

Krok 3

Przejdź teraz w głąb każdego z powyższych punktów i odkryj, co jest w nich zawarte.

Menu arkusza

Zawiera w sobie dziewięć segmentów, a każdy z nich jest odpowiedzialny za coś innego.

  • Plik – Tworzenie, otwieranie i zapisywanie arkuszy. Tutaj można pobrać plik w różnych formatach (np. Excel, PDF) oraz zarządzać historią wersji.

  • Edycja – Cofanie i ponawianie zmian, kopiowanie, wklejanie oraz szybkie czyszczenie zawartości komórek.

  • Widok – Możliwość ukrywania siatki, zamrażania wierszy i kolumn, a także włączania i wyłączania pasków narzędzi.

  • Wstaw – Dodawanie nowych wierszy, kolumn, tabel, wykresów, hiperłączy oraz obrazów.

  • Format – Zmiana stylu komórek, koloru, czcionek oraz stosowanie warunkowego formatowania.

  • Dane – Sortowanie, filtrowanie, walidacja danych i tworzenie tabel przestawnych.

  • Narzędzia – Wprowadzenie dodatków, sprawdzanie poprawności pisowni, skrypty oraz automatyzacja pracy.

  • Rozszerzenia – Instalowanie dodatków, które rozszerzają funkcjonalność arkuszy.

  • Pomoc – Szybkie wyszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące Google Sheets.

Pasek narzędzi

  • Szukaj w menu 🔍– Możesz wyszukać szybko to, czego potrzebujesz z paska menu, bez konieczności przeglądania wszystkich opcji.

  • Ikony cofnij i ponów ↩️↪️ – Ponawianie i cofanie czynności, które zostały wykonane.

  • Drukuj 🖨️– Szybki krok, aby wydrukować Twój arkusz.

  • Kopiuj formatowanie – Pozwala skopiować styl jednej komórki (np. kolor, czcionkę, obramowanie) i zastosować go do innych komórek.

  • Powiększ – Pozwala zwiększyć lub zmniejszyć widok arkusza.

  • Sformatuj jako walutę – Opcja przydatna, gdy chcesz zamienić liczby na walutę.

  • Zmniejsz/zwiększ liczbę miejsc po przecinku – Określ, ile chcesz mieć miejsc dziesiętnych po przecinku.

  • Więcej formatów – Zastosuj formatowanie liczb, zamieniając je na, np. format daty, godziny, itd.

  • Czcionka – Wybierz odpowiednią czcionkę dla Twojego tekstu.

  • Rozmiar czcionki – Używając – lub + możesz zmniejszyć, bądź zwiększyć czcionkę. Naciśnij wyświetlający się rozmiar i wpisz konkretny rozmiar lub wybierz spośród podanych.

  • Pogrubienie – Wyróżnij w ten sposób ważne części tekstu.

  • Kursywa – Tekst pochyły możesz wykorzystać do wyróżniania fragmentów tekstów, cytatów, tytułów książek lub efektu estetycznego.

  • Przekreślenie – Pokaż, co powinno zostać usunięte, bądź jest mało istotne.

  • Kolor wypełnienia – Dodaj do tabel koloru, a twoje komórki będą wyróżnione, tam gdzie tylko chcesz.

  • Obramowanie – Obramowanie wizualnie oddziela inne komórki. Zmienić możesz też kolor i grubość linii obramowania.

  • Scal komórki – Nie musisz poszerzać komórki przy długich danych. Scal sąsiednie komórki, do których przeniosą się dane.

  • wyrównując tekst za pomocą trzech opcji:

    • do lewej

    • wyśrodkuj

    • do prawej

  • Wyrównanie w pionie – Formatowanie tekstu w ten sposób określa położenie w pionie. Do wyboru są trzy opcje:

    • do góry

    • do środka

    • do dołu

  • Zawijanie tekstu Nie chcesz, żeby twój tekst ciągnął się w jednej linii? Wybierz odpowiednią dla siebie opcję:

    • przenieś

    • zawijaj

    • przytnij

  • Obrót tekstu – Obróć tekst, aż na sześć sposobów lub wybierz konkretny kąt:

    • brak

    • przechyl do góry

    • przechyl w dół

    • pionowo

    • obróć w górę

    • obróć w dół

  • Wstaw link – Naciśnij komórkę z danymi, a klikając w wstaw link, możesz dodać link do strony. Po kliknięciu dane otworzy się przypisana strona.

  • Wstaw komentarz – Skomentuj i oznaczaj użytkowników!

  • Wstaw wykres – Spersonalizuj wykres, który będzie dostosowany do Twoich potrzeb.

  • Utwórz filtr – Nie potrzebujesz wchodzić w dane na menu, aby utworzyć filtr. Kliknij  ikonkę i bądź szybszy!

  • Widok filtrów – Utwórz filtr, który jest widoczny tylko dla Ciebie - chyba że celowo udostępnisz widok innym użytkownikom. 

  • Funkcje – Pełna lista funkcji, podzielona na kategorie, ułatwi Ci poruszanie się po arkuszu.

Pasek formuły

Pasek formuły w Google Sheets to kluczowe narzędzie do wprowadzania i edytowania formuł. Gdy klikniesz dowolną komórkę, pasek formuły pokaże jej zawartość – może to być wpisana wartość, tekst lub zastosowana formuła. Na przykład, jeśli w komórce widzisz liczbę 35, ale po kliknięciu pasek formuły wyświetla =SUMA(10+25), oznacza to, że wartość ta jest wynikiem obliczeń. 

Komórki, wiersze i kolumny

Komórki – znajdują się na całym arkuszu kalkulacyjnym. Są to pojedyncze pola, powstające w miejscu, gdzie przecina się wiersz i kolumna. Dlatego też każda z nich ma swój “identyfikator”, np. A1, B5, C10, itd. Możesz zmieniać ich rozmiar, kolor, obramowanie, scalać je, a co najważniejsze, umieszczać w nich formuły, tekst, liczby, daty, itp.

Wiersze – w arkuszu ciągną się w poziomie i oznakowane są numerami ciągnącymi się od 1 aż do 1000,  zawsze możesz je również usunąć, dodać bądź też zmieniać ich szerokość.

Kolumny – w arkuszu ciągną się w pionie i oznakowane są literami alfabetu od A do Z. Kolumnę możesz usunąć, dodać lub zmieniać ich szerokość.

Skróty klawiszowe

Poniżej w tabeli, przedstawione są przydatne skróty klawiszowe, które przydadzą Ci się, aby stawiać pierwsze kroki w arkuszach Google Sheets. Dostosowane są do przeglądarki Google Chrome.

Czynność

Skrót klawiszowy

Częste czynności

Cofnij

Ctrl + z

Ponów

Ctrl + y

Znajdź

Ctrl + f

Drukuj

Ctrl + p

Kopiuj

Ctrl + c

Wytnij

Ctrl + x

Wklej

Ctrl + v

Formatowanie komórek

Pogrubienia

Ctrl + b

Podkreślenie

Ctrl + u

Kursywa

Ctrl + i

Przekreślenie

Alt + Shift + 5

Wyrównaj do środka

Ctrl + Shift + e

Wyrównaj do lewej

Ctrl + Shift + l

Wyrównaj do prawej

Ctrl + Shift + r

Zastosuj obramowanie górne

Alt + Shift + 1

Zastosuj obramowanie z prawej strony

Alt + Shift + 2

Zastosuj obramowanie dolne

Alt + Shift + 3

Zastosuj obramowanie z lewej strony

Alt + Shift + 4

Usuń obramowanie

Alt + Shift + 6

Wstaw link

Ctrl + k

Komentarze i notatki

Wstaw/edytuj notatkę

Shift + F2

Wstaw/edytuj komentarz 

Ctrl + Alt + m

Otwieranie opcji w menu

Plik

Alt + f

Edytuj

Alt + e

Widok

Alt + v

Wstaw

Alt + i

Formatuj

Alt + o

Dane

Alt + d

Narzędzia

Alt + t

Dodatki

Alt + n

Pomoc

Alt + h

Wiersze

Wstaw wiersze powyżej (zaznacz wiersze)

Ctrl + Alt + = 

Wstaw wiersze poniżej (zaznacz wiersze)

Alt + i + r, następnie b

Usuń wiersze (zaznacz wiersze)

Ctrl + Alt + -

Kolumny

Wstaw kolumny po lewej (zaznacz kolumnę)

Ctrl + Alt + =

Wstaw kolumny po prawej (zaznacz kolumnę)

Alt + i, następnie c oraz o

Usuń kolumny (zaznacz kolumnę)

Ctrl + Alt + -

Dodatkowe

Otwórz historię zmian

Ctrl + Alt + Shift + h

Wyczyść formatowanie

Ctrl + \

Zapisz

Ctrl + s

Zmień nazwę arkusza

Alt + 1

Wstaw nowy arkusz

Shift + F11

Chcesz pobrać skróty klawiszowe w formacie PDF? Kliknij tutaj.

Korzyści używania arkuszy Google Sheets

Prawda, że arkusze Google Sheets mają dużo do zaoferowania? To, co jest zawarte w tym artykule, to tylko podstawy, a możliwości jest jeszcze więcej! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszam do zapoznania się z innymi artykułami. 

Zajrzyj również na grupę na Facebooku, gdzie możesz zadawać pytania i dowiedzieć się jeszcze więcej.

Tag
Share
Related Posts